ترخیص تجاری

فرآیند واردات کالا در کشورهای مختلف یک فعالیت مهم اقتصادی است که هر تاجر و بازرگان موفقی باید به خوبی با آن آشنا باشد، چرا که کوچکترین بی دقتی موجب می شود کالای  وارداتی شما کالای قاچاق شناخته شود و لذا پیامدهای ناگواری را برای تجارت شما به دنبال داشته باشد.
در واقع مراحل ترخیص کالا از گمرک امری مهم و خطرناک در زمینه تجارت های بین المللی است که باید تاجرین و بازرگانان فعال در حوزه ی بین الملل با قوانین و مقررات مربوط به آن، به خوبی آشنا باشند. شناخت کامل مراحل ترخیص کالا از گمرک موجب می شود که فرآیند جا به جایی کالاها در اسرع وقت و به بهترین شکل ممکن انجام شود. به همین منظور در این بخش از مقاله سعی داریم شما را با مراحل اصلی و مهم از فرآیند ترخیص کالا آشنا نماییم.

شما با سپردن صفر تا صد مراحل ترخیص به تیم متخصص شرکت HPL میتوانید تمام مراحل ترخیص کالا از ثبت سفارش تا ترخیص و تحویل درب انبار را به ما واگذار کنید.

به طور کلی مراحل ترخیص کالا از گمرک را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:
* دریافت پرفرما و پکینگ لیست
* اخذ مجوز ثبت سفارش بازرگانی
* بیمه کردن کالا هماهنگی جهت بازرسی در مبداء و مقصد
* تشکیل پرونده جهت تخصیص ارز و حواله بانکی
* ارتباط با شرکت حمل و نقل بین المللی
* دریافت اسناد حمل از شرکت های حمل و نقل بین المللی
* تکمیل اسناد و تشکیل پرونده
* تنظیم پیش نویس دور اظهاری
* بررسی و تایید توسط کارشناس فنی گمرکی و بازرگانی
* دور اظهاری واردات

شرایط لازم و نکات کلیدی در خصوص ترخیص کالا از گمرک
​​​​​​​

با توجه به آنکه فرآیند ترخیص کالا از گمرک طبق یک سری سلسله مراتب از پیش تعیین شده انجام می شود و همواره لازم است که با قوانین و مقررات تعیین شده در این زمینه آشنا باشیم و تمامی مراحل ترخیص کالا را مطابق با مراحل و ضوابط آن به انجام برسانیم، همچنین در این زمینه توجه به یک سری نکات کلیدی نیز می تواند در انجام هر چه بهتر این فرآیند موثر بوده و سرعت انجام این کار را افزایش دهد.
از جمله نکات کلیدی در زمینه ترخیص کالا از گمرک داشتن مجوزهای لازم و ضروری این کار است. در واقع شما علاوه بر تهیه ی اسناد و مدارک مورد نیاز گمرک برای حمل و انتقال کالاهای وارداتی خود، به یک سری مجوزها نیز نیاز دارید تا نشان دهد تمام انتقالات تجاری شما به شکل قانونی در حال انجام بوده و دارای تاییدیه سازمان های ذیربط می باشد.
از جمله مجوزهای لازم که باید هر تاجر و بازرگانی در زمینه ترخیص کالا از آن برخوردار باشد، کارت حق العمل کاری و کارت بازرگانی است که توسط سازمان گمرک کشور صادر می شود. این کارت در واقع نشان می دهد تمام نقل و انتقالات تجاری شما مورد تایید سازمان های نظارتی کشور می باشد و تمامی فعالیت های تجاری و بارزگانیتان قانونی است.
از دیگر نکات مهم و کلیدی که همواره لازم است در خصوص ترخیص کالاهای خود به آن توجه نماید، تعیین ارزش کالاهای ترخیص شده می باشد. تعیین ارزش کالاها در مرزهای کشورهای مختلف با قیمت های متفاوتی تعیین می شود و لذا لازم است که یک ترخیص کار گمرک یا یک تاجر با تجربه پیش از انجام فرآیند ترخیص به این موضوع مهم توجه نموده و ارزش کالاهای ترخیصی را بررسی نماید.​​​​​​​